Final Destination - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu Final Destination - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu

Final Destination

Door: berdieslits

Blijf op de hoogte en volg Berdie

18 Maart 2012 | Sierra Leone, Freetown

Final destination..
Na een hele lange reis.. om half 7 maandag ochtend thuis vertrokken en om half 11 dinsdag ochtend eindelijk in York Village aangekomen.
Een geweldig ontvangst van de bewoners, we hebben vrijwel meteen een rondleiding door het dorp gehad van 3 jongens. We werden door iedereen heel erg hartelijk welkom geheten, echt hele gastvrije mensen.
Het is wel echt een achtergesteld dorpje, maar dat is heel sierra leone. We zijn de 2e dag naar andere dorpjes gaan kijken, en die zijn nog veel erger achtergesteld. Dus waar ik verblijf (het huis) is redelijk te doen voor ons. Alleen de toilet en de douche/bad is wat minder.. Maar echt schoon is niemand hier, alleen zij zijn zwart dus valt het minder op. Maar ik ben hier niet om mezelf schoon te houden.
We hebben veel plannen die we hier willen gaan uitvoeren zodat de bewoners van dit dorpje en een paar kleine ‘bedrijfjes’ hebben zodat ze geld kunnen verdienen. Een bedrijfje is bijvoorbeeld het opladen van mobile telefoons. Voor de oorlog had iedereen gewoon stroom en licht in hun huisjes/hutjes, de politiek is zo slecht nu dat de meeste mensen geen fatsoenlijke electriciteit hebben. In dit dorpje leven ze vooral van de visserij. Maar de meeste mensen hebben niets te doen, en doen naar mijn idee de hele dag helemaal niets. Ze kunnen niets, want het wordt ze onmogelijk gemaakt.
Wat wij gaan doen, is wij gaan een vrouwencentrum bouwen met daaraan 10 kleine bedrijf units. Zodat de vrouwen hun productjes kunnen maken zoals tasjes, sieraden, manden etc. Dit gaan wij naar europa brengen om te verkopen zodat deze vrouwen een inkomen hebben. Daarnaast gaan ook de jonge mannen deze bedrijf units gebruiken voor hun bedrijfjes. Daarbij gaan we een redelijk grote beachbar bouwen, zodat ze ook daar een extra bedrijfje hebben en dus een inkomen. Hiervoor gaan we voor ieder bedrijfje een bedrijfsplan opstellen zodat ze begrijpen hoe ze geld kunnen maken en zo zichzelf en hun gezinnen kunnen onderhouden.
Wat we in deze eerste paar dagen hebben gedaan, is met de jeugd gepraat wat ze willen voor hun bedrijfjes. Ik heb een ontwerp gemaakt voor de beachbar en de units met daaraan het vrouwencentrum. Hiervoor hebben we heel de constructies berekend, hoeveel hout, spijkers en andere materialen we daarvoor nodig hebben. Het hout en de spijkers zijn we gaan bestellen en dat gaan ze leveren dit weekend, om deze mensen te kunnen betalen moesten we naar freetown om contant geld te halen. Alle dorpjes liggen aan een mainroad, die naar freetown gaat. Freetown is de hoofdstad waar je een half uur over doet om maar een straatje uit te rijden, omdat het zo druk is en alle mensen lopen gewoon over straat hun producten te verkopen. Maar dat is nu allemaal geregeld, hopelijk hebben we van alle materialen genoeg. Maar we kunnen in iedergeval maandag beginnen met het bouwen van de constructie, en de jeugd hier kan niet wachten om te beginnen!!
Daarnaast zijn we de andere dorpjes en hun producten wezen kijken en de mensen daar aan het denken gezet wat ze zouden kunnen maken en in welke hoeveelheden, zodat wij daarmee een container kunnen vullen om naar europa de brengen en daar te verkopen. Daarnaast zijn we het vertrouwen aan het maken bij de mensen die voor de organisatie werken die hier wonen, zodat zij gemotiveerd raken en de rest van het dorp zo ver te krijgen en het begrijpen waarvoor we hier zijn. Voor hun ontwikkelingen...
Ik heb genoeg te doen, en weinig tijd om me echt vies te voelen na een hele dag zweten. De mensen zijn echt heel aardig en zijn blij dat we hier zijn. Zelfs zij lopen de hele dag te zuchten dat het heel warm is (minsten 35 graden), maar als ik zie hoe zij hier leven en hoe graag ze willen maar niet kunnen kan ik niet klagen over het weer maar raak ik alleen maar gemotiveerd om hier weg te gaan over 6 weken en een dorpje achterlaten met een paar nieuwe bedrijfjes. Zodat zij rond kunnen komen en hun gezin kunnen onderhouden, want als je kijkt hoe blij deze kleine kinderen zijn met alleen een lach of een zwaai van ons ‘apoto’s’ (with man), hoe gelukkig kunnen we deze kinderen en mensen maken als ze iets te doen hebben in hun leven wat ze graag doen en geld mee kunnen verdienen.
Dit zal allemaal heel wereldverbeteraarachtig klinken, maar als je ziet hoe graag deze mensen willen en hoe moeilijk het hun wordt gemaakt om iets te kunnen doen. Het enige wat wij doen is hun motiveren en laten zien hoe het kan, daar heb je maar een klein beetje logische kennis voor nodig. Als dat alles is we wij hun moeten geven om hun leven een klein beetje beter te maken dan wil iedereen dat doen, daar hoef je geen wereldverbeteraar voor te zijn...
We hebben vandaag (zondag) helemaal niets gedaan, een rust dag gehad. Lekker een boekje gelezen en op het strand en in de zee gelegen. Maar afgelopen week is heel druk geweest, omdat alles geregeld en gepland moest zijn voor dat ed weg ging gister. We zijn allemaal heel enthousiast om morgen te beginnen met bouwen, maar vanavond eerst nog een paar drankjes drinken en verse ananas eten om mijn en ons huisgenootje sara’s verjaardag!
Het is een lange week geweest, en kan me niet eens meer herinneren wat ik hierboven allemaal heb getypt, maar maak je geen zorgen over mij!! Ik geniet van alles wat ik zie, hoor, meemaak, doe en van plan ben te gaan doen..
Ps. Ik kan nog geen foto’s uploaden want daar is het internet niet goed genoeg voor, dus of het gaat lukken weet ik nog niet maar ik ga het proberen binnenkort!
Dikke KUS!!!
En bedankt voor al jullie verjaardags smsjes!!!

Ps.. het internet is heeel slecht hier dus skypen kan niet, en facebook werkt ook niet echt.. dus contact is het makkelijkst via berdie@whalenation.org of sms..






  • 18 Maart 2012 - 21:59

    Karlijn En Marieke:

    Hey zussie,
    Wat een lang en boeiend verhaal! Fijn om te horen dat je het daar zo goed naar je zin hebt. We hebben net een lekker cakeje gehad en met Spa en fruit geproost op jouw verjaardag, helaas geen verse ananas voor ons :(
    Leg hem op een rooster in de zon dan kun je hem grillen haha
    Grappig om te lezen hoe de bevolking op jullie reageert. En de reden dat hun zwart zijn weten we nu ook meteen. Jij wordt eind van de 7weken dus een neger met rood haar!! We kijken al uit naar die foto! En de rest van de foto's natuurlijk ook.
    Geniet van al het leuke en succes met bouwen.

    Kussies van je zussies

  • 18 Maart 2012 - 22:35

    Berdie:

    Dankje voor de snelle reactie!!
    Heel leuk dat jullie toch een klein beetje mijn verjaardag hebben gevierd.. Al is het dan niet met ananas en sangria op het strand en in de zon/zee...
    Maar ik ga zeker nog een keer proberen met die ananas..
    Maar eerst 3 weken heel hard werken aan het bouwen van de units en de beachbar...
    Ik houd jullie op de hoogte!! Wss elke zondag..
    XXXX

  • 19 Maart 2012 - 09:01

    Bas En Willemiek:

    Hé zussie,

    Wat een verhaal! Lijkt me echt zo gaaf om zo'n land mee te maken. En dan niet als toerist maar als iemand die ook echt iets voor ze kan betekenen. Wat een avontuur! Vergeet tussen het harde werken niet van de uitzichten daar te genieten...

    Ook lekker dat je juist op je verjaardag een rustdag had. Ik heb helaas niet mee kunnen proosten omdat ik dit niet wist maar heb wel aan je gedacht. Hoe is het eten daar? Verse ananas klinkt goed, hebben ze ook kaneel? Kun je een Comigo-ananas maken. Geniet nog van al je werk, collega's en het land. Wij zijn trots en een beetje jaloers op je!

    Groetjes Bas en Willemiek

  • 19 Maart 2012 - 19:01

    Mari En Jet:

    Ha die Berdie'
    Allereerst proficiat met je verjaardag'
    Ik hoorde dat je nog bij ons geweest was, maar ik moest helaas werken dus kon ik je jammer genoeg niet nog even begroeten .
    Ik denk dat die Apoto's' dat wel gaan redden daar met jou als uitvoerder ontwerper tekenaar en bouwvakker, en het zullen best leuke gebouwtjes worden waar die mensen hun spullen kunnen maken en verkopen.
    Als je daar niets hoeft te doen ,de hele dag dan zeg maar tegen die mensen dat ik ook een keer kom want niets doen bevalt mij wel. Grapje
    Maar Berdie geniet ervan , we blijven je volgen en laten zo nu en dan wel berichtje achter'tot zo
    Mari en Jet

  • 20 Maart 2012 - 20:55

    Jacqueline :

    Als nog gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet van je tijd in het buitenland. Groetjes tante Jacqueline en ome Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sierra Leone, Freetown

Sierra Leone

Recente Reisverslagen:

28 April 2012

Week 7

23 April 2012

Week 6

15 April 2012

Week 5

09 April 2012

Week 4

01 April 2012

Week 3
Berdie

Actief sinds 17 Sept. 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 27657

Voorgaande reizen:

12 Maart 2012 - 01 Mei 2012

Sierra Leone

17 September 2011 - 30 November -0001

Tenerife

Landen bezocht: