Week 7 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: berdieslits

Blijf op de hoogte en volg Berdie

28 April 2012 | Sierra Leone, Freetown

Ja zeker.. laatste week zit erop..

En die week is vol stress en frustratie maar ook gezelligheid en de puntjes op de I zetten.
Natuurlijk waren we woensdag niet klaar, en hebben we niet echt een vrije dag gehad. Maar in het weekend hebben we 2 halve dagen waarin we werken dus dat is samen 1 hele dag vrij nog.

Maandag wilde we vol energie heel hard aan het werk gaan, totdat we ’s morgens bij de verzamelplek aankwamen en er maar 3 man sterk stond om ons te helpen. De rest was ergens anders aan het werk gegaan om geld te verdienen zodat zij de man die het zink proffesioneel op het dak plaatst, zodat ze het zelf niet kunnen verpesten. Wij vonden dat ze het zelf moesten doen aangezien Ed niet voor een professional gaat betalen, omdat ze het eigenlijk ook zelf kunnen.
Dezelfde mensen waren ook dinsdag niet aanwezig om met ons te werken, maar waren weer geld verdienen.
Ondertussen zijn wij met die 3 man de Beachbar en meubels gaan schilderen en hebben we bamboe matten geplaats om het een beetje te sluiten voor de wind.
De bar is nu helemaal klaar, en we kunnen zondag (onze laatste avond) daar gezellig met iedereen een drankje drinken om iedereen te bedanken voor het harde werk en afscheid te nemen.

Op woensdag was iedereen er, maar natuurlijk heel moe omdat ze 2 dagen heel hard gewerkt hadden. Het dak is af op 2 vierkante meter na, daarvoor hadden we 3 balken hout tekort. Dus wij weer hout gaan bestellen en dat duurt weer een paar dagen voor het bezorgt wordt, alles gaat hier lekker langzaam. Helemaal als je dingen snel af wil hebben zodat je nog een paar dagen vrij hebt, dan zit het alleen maar meer tegen en ga je je alleen maar meer irriteren aan de manier van werken hier.

Maar op woensdag hebben we de leiders gesproken en duidelijk uitgelegd waarom wij gestresst raken (omdat ed op onze hielen zit) en dat we nog heel even heel hard moeten werken. En wonder boven wonder, werden we de volgende ochtend om 8 uur gewekt (normaal beginnen we om half 8) en stond iedereen klaar om heel hard aan het werk te gaan en alles af te krijgen.
We werden zelfs eerder uit onze lunchpauze opgehaald zodat ze weer verder konden.

Op vrijdag hoopte we dat het het zelfde zou zijn, want er moesten nog een paar kleine dingetjes gedaan worden, wat in totaal nog geen 2 uurtjes werk was.
We hebben 4 mensen uitgelegd wat er gedaan moest worden en wij zijn naar Freetown gegaan om een vriezer, koelbox en soundsystem te kopen. Wat een heel avontuur was, want je kan je niet voorstellen hoe Freetown is. Te voet ben je sneller dan met de auto, mensen hebben de straten over genomen met het verkopen van hun producten op straat. Overal mensen die naar je roepen en om geld bedelen en kinderen die aan je arm trekken of je een foto van ze wil maken zo gauw ze een fototoestel zien. Maar uiteindelijk hebben we een goede deal kunnen maken en moesten we het in York zien te krijgen. Na bijna een uur zoeken hadden we een taxi gevonden die ons met onze spullen naar York wilde brengen. Nou... wacht maar tot je de foto’s ziet, je zou denken dat auto’s in die staat zelfs in Afrika afgekeurd zouden worden. En dan de stad uitkomen in die taxi met een vriezer en een koelbox op het dak.
De chauf dacht een kortere weg te weten, maar dat was geen comfortabelere weg... een flinke te lange bil massage was het gevolg.
En toen we eindelijk terug waren in York, was ook nog eens niet al het werk gedaan. Dus dat was redelijk frustrerend na een leuke maar lange vermoeiende trip naar de stad.

Vrijdag was de 51ste Independence Day in Sierra Leone, dus werden we uitgenodigd om naar de plaatselijke voetbal wedstrijd komen kijken en naderhand het feest waar ik gevraagd werd de prijzen uit te delen.
We zijn redelijk optijd naar huis gegaan en ik viel meteen in slaap na zo’n lange vermoeiende dag.

En op zaterdag wilde ik dan ook fris beginnen om die laatste hele kleine details af te krijgen maar iedereen was moe of had een kater, dus heb ik alle borden met de namen voor de bedrijfjes afgemaakt. En zijn we naar de dorpjes gegaan waar we de producten halen om de rest van de producten op te halen die we besteld hadden, want natuurlijk waren ze niet klaar op de afgesproken datum.
Maar ook dat is nu geregeld, en een aantal mannen hebben beloofd zondag die kleine details af te maken.

Daarnaast hebben zijn we op zaterdag naar een parade / optrede in het dorp wezen kijken. Dit had te maken met de cultuur en het verdrijven van de duivel, helaas om dat ze deze cultuur willen beschermen mocht ik geen foto’s maken.
Maar het was indruk wekkend...!!

Zondag hebben we niet veel te doen, als in de ochten de borden ophangen en ons kleine feestje voorbereiden. Oh en onze koffers inpakken / meer uitpakken en het meeste hier laten.

Want op maandag zullen we rond 12 uur vertrekken om optijd in de stad te zijn, om de laatste veerboot van 5 uur te halen en naar het vliegveld te gaan.. Waar we moeten wachten tot 04.00 tot ons vliegtuig gaat en de lange reis terug begint...

Waarna jullie allemaal de foto’s mogen komen bekijken!!

Tot snel!!

XX Berdie

• 28 April 2012 - 22:23

Debbie:

Ik herken de auto-situatie! Ik kwam hier langs een autokerkhof, met alleen bumpergedeeltes, die zijn hier regelmatig aan vervanging toe.

• 29 April 2012 - 04:29

Anique:

Joeeehooee...
    Berdel geniet van je laatste dagje!
    Lekker partyen!!!
    Goeie reis terug :)
    En tot snel xxx

• 29 April 2012 - 17:25

Ayla:

Geniet van je laatste dagje en je welverdiende drankje in de beachbar :D
    Ik ben zeer benieuwd naar de foto's !
    Het weer is ineens weer omgeslagen, het is nu 19.30 en heerlijk zonnetje (lees: terrasweer:)) Dus hopelijk blijft dat zo van de week, is de verandering in temperatuur minder groot ;) En kunnen we een lekker jilzje drinken op je terugkomst in t zonnetje !
    Kus

• 11 Juli 2012 - 18:06