Week 3 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Berdie Slits - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: berdieslits

Blijf op de hoogte en volg Berdie

01 April 2012 | Sierra Leone, Freetown

Wat een week..

Het kon niet anders of er moest iets mis gaan. Maar geen zorgen niets ernstigs hoor.
Maandag zijn we begonnen aan het bouwen van de Beachbar, en dat ging sneller dan we hadden verwacht, de basis constructie stond er al heel snel, waarna we de poten versterkt hebben met cement.
Dinsdag was dat droog genoeg om verder te gaan met het platform, maar rond 11 uur kwamen we erachter dat we niet genoeg hout hadden om dat af te maken. Een kleine mis calculatie.. dus meteen uitrekenen hoeveel we nog nodig hadden om alles af te kunnen maken en ed mailen dat we meer geld nodig hadden voor meer hout, en boven alle verbasing deed hij er helemaal niet moeilijk over en konden we woensdag naar Freetown om geld te pinnen en meer hout te bestellen. Omdat we toch onderweg waren, zijn we ook meteen naar alle dorpjes geweest waar we verschillende producten hebben besteld om te kijken hoe het er voor stond, overal werden we hartelijk welkom geheten en overladen met fruit en vriendelijkheid. Deze mensen zijn zo blij dat wij hun producten in grote hoeveelheden van hun kopen.
Onder tussen hebben we de jeugd hier toch aan het werk gezet en toen we terug kwamen hadden ze harder gewerkt dan we dachten en de opdracht die we ze gegeven hadden helemaal uitgevoerd zoals wij ze gevraagd hadden. Heerlijk om terug te komen en ze gewoon alles gedaan hebben zonder dat wij ze moeten aansturen, dus hebben we ze de rest van de dag vrij gegeven. (we konden toch niets anders meer doen)
Donderdag was wachten op het hout, wat vroeg in de ochtend zou komen. Maar om 12 uur nog steeds geen hout, wat bleek.. de vrachtwagen had problemen gekregen onderweg, dus ze zouden zo snel mogelijk komen als dat gemaakt was. Een dagje rust dus... Waarop we op het einde van de dacht bedachten dat er nog wel iets gedaan kon worden.. De voorgevel van de busenissunits moest nog gedaan worden, dus vrijdag zijn we dat gaan doen.. en nog steeds geen nieuw hout binnen. Zaterdag ochtend nog de laatste dingentjes eraan gedaan, en wachten op hout.. Uiteindelijk toen we zaterdag terug liepen van het het restaurantje zagen we de vrachtwagen aankomen. Dus maandag kunnen we gelukkig weer hard aan het werk en de beachbar afmaken.. Hopelijk stuurt ed ons het resterende geld en kunnen we snel ook de zinken daken erop maken zodat we kunnen beginnen aan de afwerking, het leukste gedeelte.. verven en het interieur. Al met al qua bouwen een rustig weekje geweest.

Daarnaast hebben we meer vrije tijd gehad dan normaal, dus heb ik lekker kunnen genieten van de zon, zee, mn boek en alle films die ik mee heb gebracht. Gister avond zijn we maar eens een kijkje gaan nemen in de plaatselijke bar, en je zal het niet geloven (debbie) maar al die dagger youtube filmpjes zie je hier in real life!! We hebben onze ogen uit zitten kijken hoe geweldig ze hier dansen.. Dat zou nog eens rare gezichten geven als je die in een club ergens in Europa zou zetten.

Wat ik jullie nog niet verteld heb is het eten hier.. We gaan iedere dag naar Irene’s dat is een klein restaurantje in het drop, en ze kookt iedere dag voor ons. Ze is een geweldige kok, en heeft goeie specialiteiten.. Typisch afrikaans eten, wat heel pittig is, tot gewoon kip of vis met (zelfgemaakte frietjes) Heerlijk! Geweldige salades, couscous, en verschillende goedgevulde soepen dus verhongeren zal ik hier niet.. Een paar dagen geleden kwam een van onze collega’s die werkt voor de organtisatie (man van Irene) aanzetten met een zelfgevangen kreegt (giganitisch) met de woorden.. Dit eten we morgen voor lunch!! Hij heeft deze kreegt heerlijk voor ons bereid, en we hebben er ook echt van zitten genieten.

Vandaag hebben we lekker uitgerust waar een zondag voor is.. hah en vanavond een meeting gehad met alle jeugd en het hoofd van het dorp.. Over alles waar we mee bezig zijn, niet echt veel van begrepen.. Maar we beginnen de taal steeds beter te begrijpen!!

Verder heb ik niet zo heel veel meer te vertellen, al is het toch weer best een lang verhaal geworden.
Alleen wat practische dingen, mijn telefoon doet het niet meer dus kan ook niemand meer een smsje sturen ofzo, dus email is het makkelijkst contact houden. En misschien moeten we 1 weekje langer blijven zodat we de volgende 2 vrijwilligers kunnen ontvangen die ons werk gaan overnemen, op die manier kunnen we ze makkelijker instrueren. Maar daar later meer over want dat is het enige wat ik nu weet daarover..

En vertel me hoe is het daar?? Ik hoorde dat het weer al beter is, lekker aan het genieten?

XX Berdie

• 09 April 2012 - 08:19

Tiny Slits:

Ha die berdie,
    Prachtig verhaal om te lezen en te zien hoe goed jij je daar amuseert en bezig bent met je vrijwillig in te zetten voor een goed doel, wat wel merkbaar is aan de reacties van de mensen daar.
    Hier is het Pasen (2e paasdagen) en het weer werkt niet echt mee. Somber, regenachtig en 5 graden, hoewel het gisteren nog wel zonnig was. Kortom het houdt hier nog niet over met het weer.
    Wordt er daar bij jullie ook Pasen gevierd, eitjes geeten en verstopt?
    Je kunt hier wel de lente als zien, alles is weer fris groen en dew vogeltjes doen hun best een plaatsje te vinden om een nestje te bouwen, zelfs bij ons onder de dakpannen.
    Trouwens heb je die container met bamboe meubels al vol of hoe staat het daarmee.
    Waar kan ik wat foto's vinden van je activiteiten in Siërra Leone.

Ben benieuwd naar je reactie
    Geniet er verder van en tot horens of schrijfs